Detox

Juice-Detox

Săptămâna aceasta am ajuns cu experimentările la două puncte importante, exercițiile HIIT (High Intensity Interval Training) și Detox (detoxifierea organismului cu sucuri de fructe și legume). Dar să le luăm pe rând, astăzi DETOX:

Încă de când am început acest proiect am căutat să mă informez foarte mult despre diversele aspecte ale unui stil de viață sănătos, despre alimentație, sport, somn, sex, socializare și alte componente a ceea ce numim în general stil de viață. Am depus și depun în continuare tot acest efort pentru a putea face în timp o schimbare durabilă a stilului de viață.

Smoothies_Juices

Înainte de a-mi povesti propria experiență cu detoxul, aș dori să menționez că tot ce veți citi pe internet despre detox, detoxifiere, curățarea colonului, eliminarea toxinelor, alcalinizarea corpului etc sunt în mare parte doar un curent de lifestyle, adică teorii și observații elaborate de nutriționiști mai mult sau mai puțin autodeclarați. Asta nu scade cu nimic valoarea unei cure detox și nici nu poate în vreun fel pune umbră pe importanța consumului de fructe și legume, sub formă de sucuri sau ca atare. Asta înseamnă un singur lucru: nu există studii științifice pentru a demonstra lucrurile afirmate de cei care promovează aceste procedee, majoritatea sunt bazate pe observații empirice și pe feedbackul pozitiv al celor care le urmează. Responsabil de detoxifierea organismului este ficatul. Dacă ficatul nu își face treaba, atunci este deja caz clinic și ai nevoie de un medic și un spital în primul rând, nu doar de niște sucuri naturale.

detox1

Dar să nu ne pripim cu criticile. Este evident și de bun simț că un tratament cu fructe, ierburi, condimente, plante aromatice și legume naturale, chiar și sau mai ales sub formă de sucuri și smoothie are numeroase beneficii și asigură organismului un aport foarte bun de nutrienți, în special fibre, vitamine și minerale, dar și carbohidrați și proteine.

Motivul pentru care eu am ales să trec pe detox este diferit, nu ține neapărat de curățarea sau resetarea organismului, cum sunt promovate aceste cure. Eu am ales să îmi fac un astfel de program, și îl voi detalia, din alte considerente decât eliminarea toxinelor, mai exact pentru a începe un proces gradual de diminuare a stomacului și a intestinelor. Deci detoxifierea și alcalinizarea organismului vor fi la mine doar efecte secundare binevenite. 🙂

Așadar, ca să vorbim la concret, iată programul meu de detox (poate că detox nici nu e termenul potrivit în acest context, dar ați înțeles ideea) pe care l-am gândit și pe care îl voi urma în următoarele luni:

Smoothies_Juices2

Încep, de fapt am început, prin a  declara ziua de luni detox-day. Asta înseamnă că în fiecare zi de luni voi consuma doar hrană lichidă. După ce mă obișnuiesc cu acest lucru, voi trece gradual la consumul de hrană lichidă luni și marți, apoi săptămâna următoare de luni până miercuri și tot așa, urmând ca la un moment dat să ating o săptămână în care zilnic mănânc hrană lichidă, iar după aceea să revin la obișnuita zi de luni ca detox-day. (În săptămânile care urmează voi mai studia problema, părerile fiind împărțite privind numărul de zile consecutive și perioada pe care ar trebui să faci un detox, respectiv să consumi numai hrană lichidă, chiar dacă nu doar sucuri. Unii susțin că cel mult 3 zile trebuie, alții că minimum 7, rămâne să mai cercetez, să învăț pe tema asta, mai am câteva săptămâni la dispoziție.)

Pe lângă sucuri de fructe și legume am ales să consum smoothie-uri (pentru aportul de fibre), shake-uri de proteine (deoarece scopul principal pe termen lung este să slăbesc fără să afectez masa musculară, iar pentru asta proteinele sunt vitale) și cafea (deoarece cafea 🙂 ).

ProteinShake

(În ceea ce privește proteinele, BCAA, glutamina, creatina și alte suplimente recomandate celor care fac sport intens și au ca scop dezvoltarea musculaturii, voi scrie un articol separat pe viitor, în special pentru a demitiza un pic subiectul, deoarece pentru oamenii obișnuiți de obicei tot ce înseamnă suplimente este același lucru cu steroizii și drogurile.)

În ceea ce privește prima zi de detox, adică luni, a fost o experiență interesantă și plăcută. Deși am consumat pe parcursul zilei peste 10 porții de sucuri, smoothie și shake-uri, am ajuns la mai puțin de 2000 de calorii consumate (1979 mai exact), în condițiile în care aplicația MyFitnessPal mi-a calculat necesarul zilnic de calorii la 2140 pentru a slăbi optim. Deci mai e loc.

20160223_135825_resized

Fiind prima zi am optat pentru cumpărarea sucurilor și smoothie-urilor proaspete (cam toate raw, bio, vegane, neprocesate, fără conservanți, stoarse pe loc etc), costul fiind cca 100 RON, dar pe viitor mi le voi pregăti singur pe cât posibil, astfel încât să fie mult mai ieftin și sustenabil.

Senzația de foame nu m-a chinuit deloc, de câte ori simțeam că mi-e foame consumam câte o porție de suc, smoothie, shake, apă sau cafea. Nu am observat nici un fel de efecte secundare (diaree, balonare sau altceva), doar că poate am urinat un pic mai mult și mai des decât de obicei. Însă a doua zi dimineața m-am trezit cu o stare generală foarte bună, care nu știu dacă a fost autosugestie, cofeina din ziua anterioară sau chiar efectul curei de o zi cu hrană lichidă.

Pe viitor voi încerca un raport de cca 2:1 sau 3:1 legume versus fructe și la toate acestea voi adăuga diverse ingrediente precum chia, turmeric, ghimbir, piper, scorțișoară și multe altele.

Încă nu m-am decis, și rămâne să mă informez asupra efectelor, dacă în zilele de detox voi consuma și semințe & nucifere, aceasta nevenind în contradicție cu scopul de a-mi micșora stomacul, însă în programele de detox pe care le-am văzut până acum cam totul era sub formă de lichide. Voi studia și problema asta, mai este timp.

Smoothie-Juices3

Sănătate! 🙂

One thought on “Detox

Leave a Reply

